Du har besluttet dig for at deltage i en konkurrence, men hvad så nu? På denne side kan du finde en masse hjælp til at sikre at din første konkurrence bliver en god oplevelse. Selvom konkurrencer kan være forskellige, så er disse nogle rigtig gode retningslinjer.

Først er her en lille video (tilbage fra 2010) med DSF formand Henrik Buus Aagaard og Kirstine Buus Aagaard, som forklarer lidt om proceduren til en konkurrence.

 

1. Tag et kig på WCA reglementet

World Cube Association (WCA) er det øverste organ indenfor speedcubing og definerer de officielle spilleregler, på same made som f.eks. FIFA gør det med fodbold. WCA Reglementet er endnu ikke oversat til dansk, men i regelsættet findes de regler som skal følges som deltager ved en konkurrence. Du behøver ikke at kunne reglerne udenad, men det er en god ide at kigge dem igennem. Vi vender tilbage til de vigtigste regler senere. 

2. Registrer dig

De fleste konkurrencer kræver en online tilmelding via WCA’s hjemmeside, eller i nogle tilfælde via en decideret hjemmeside for den enkelte turnering. Først skal du registreres som bruger, og derefter kan du tilmelde dig konkurrencer. Hvis du ved at du vil deltage i en konkurrence, så skynd dig at blive tilmeldt. Lad være med at vente til sidste øjeblik. Det gør arbejdet nemmere for arrangøren og til nogle konkurrencer er der et loft på antallet af deltagere. Hvis du får brug for at ændre noget ved din registrering kan du blot sende en e-mail til arrangøren. Ved at tilmelde dig får du også det sidste nyt om konkurrencen på e-mail. Vær opmærksom på at nogle konkurrencer kræver forhåndsbetaling ved tilmeldingen. Det vil altid fremgå tydeligt.

3. Øv dig

Måske har du lært alle OLL’er, PLL’er og andre teknikker, men har du øvet dig foran andre mennesker? Mange oplever til deres første konkurrence at de bliver nervøse når det er tid til at løse terningen. Brug lidt tid på at øve dig foran dine venner og familie og måske ude i offentligheden. Man kan selvfølgelig stadig blive nervøs til konkurrencen, men bare tag det roligt. Vi har alle sammen prøvet det. Slap af og lad være med at tænk at du skal slå verdensrekord i første forsøg. Bare prøv at få nogle tider du selv kan være tilfreds med.

4. Gør dine terninger klar

Hvis dine klistermærker er lidt slidte gør det ikke så meget. Men hvis de er tæt på ødelagte, så kan det være nødvendigt at få nogle nye på. Du kan få nye klistermærker hos stort set alle de butikker der sælger speedcubes.

5. Planlæg din dag

Du vil sikkert gerne have så meget som muligt ud af din dag til konkurrencen. Imellem dine officielle forsøg kan du snakke med andre deltagere og få nogle gode tips, se nogle seje terninger og kigge på andre når de konkurrere. Det vil være en god ide at planlægge din frokost. Nogle konkurrencer arrangerer spisning, men de fleste har blot en pause i programmet så deltagerne kan nå at spise. Sørg for enten at have en madpakke med eller undersøg om der er et sted i nærheden hvor du kan spise. Men huske at være tilbage inden pausen slutter, så du ikke går glip af dine forsøg.

6. Registrer dig når du ankommer

Da du har registreret dig på forhånd skal du bare gå hen til registreringsbordet og sige dit navn. Det er også her at du skal betale for konkurrencen (hvis betalingen ikke skete ved online tilmeldingen). Man kan oftest betale via Mobilepay og kontant, men ikke med betalingskort. Hvis du betaler kontant vil det være en stor hjælp at du har det korrekte beløb med, da det kan være svært for arrangøren at veksle for alle deltagere.

7. Vent på at du bliver råbt op

Selvom du har tilmeldt dig i 3x3x3, så er det ikke sikkert at dit navn bliver råbt op første gang. Deltagerne bliver for det meste delt i flere grupper, så hvis du ikke bliver kaldt til at starte med, så kommer det nok senere. Hvis du stadig ikke er blevet kaldt op ved den sidste gruppe, kan du gå op og spørge om du er blevet glemt. Det kan jo ske. Ved mange konkurrencer får du at vide ved ankomstregistreringen hvilke grupper du er i under konkurrencen. Så kan du selv være med til at holde øje.

8. Når du bliver råbt op skal du tage din terning med op til dommerbordet

Når dit navn bliver råbt op skal du tage din terning og finde sedlen med dit navn på dommerbordet. Læg din terning på sedlen, og hvis du ikke får andet at vide skal du sætte dig over i venteområdet. Lad være med at vandre omkring!

9. Gå til en timer, når dit navn bliver kaldt

Når du igen bliver råbt op, skal du gå til det bord hvor der blev kaldt og løse din terning. Reglerne for hvordan det foregår, bliver demonstreret for nye deltagere inden konkurrencen går i gang.

10. Sæt dig igen efter du har løst terningen

I en runde skal du løse din terning 5 gange. Så når du har løst terningen én gang, skal du sætte dig tilbage i venteområdet og vente på du bliver kaldt op igen. Du skal ikke tage din terning med. Dommeren skal jo blande den igen.


I nogle runder er der et tidskrav. Her får du to forsøg til at komme under tidskravet. Hvis bare én af de to forsøg er under tidskravet får du lov til at løse 5 i alt. Hvis ikke er du færdig efter dine to forsøg. Dine to tider vil stadig blive registreret i WCA, men du vil ikke få et gennemsnit af 5. Det er gennemsnittet der bestemmer din placering til konkurrencen. Med nogle særlige terningtyper får man kun ét forsøg og evt. et gennemsnit af 3 (f.eks. 6x6x6).

11. Gå tilbage til publikum når dine forsøg er slut

Når du har gennemført alle dine forsøg er du færdig med runden. Du kan tage din terning og sætte dig tilbage.

12. Hav det sjovt!

Det er ikke en eksamen eller en hjerteoperation. Du er kommet for at have det sjovt, ligesom alle de andre deltagere. Så bare slap af og nyd konkurrencen.

Resultater fra tidligere turneringer

Turneringer 2008

Turneringer 2008

Resultater fra 2008 Read More
Turneringer 2009

Turneringer 2009

Resultater fra 2009 Read More
Turneringer 2010

Turneringer 2010

Resultater fra 2010 Read More
Turneringer 2011

Turneringer 2011

Resultater fra 2011 Read More
Turneringer 2012

Turneringer 2012

Resultater fra 2012 Read More
Turneringer 2013

Turneringer 2013

Resultater fra 2013 Read More
Turneringer 2014

Turneringer 2014

Resultater fra 2014 Read More
Turneringer 2015

Turneringer 2015

Resultater fra 2015 Read More
Turneringer 2016

Turneringer 2016

Resultater fra 2016 Read More
Turneringer 2017

Turneringer 2017

Resultater fra 2017
  • 1